Der findes mange tiltag i verden, som hjælper piger på vej ind i teknologi.
Fælles for dem er, at de mest fokuserer på store piger – teenagere – og at de har specifikke mål med deres tilgang. Kodning er en af de mest brugte indgangsvinkler i skrivende stund.
Derudover er mange af tiltagene baseret på, at gøre pigerne klar til arbejdsmarkedet eller videreuddannelse.

Et af DigiPippis endelige mål er selvfølgelig også, at gøre så mange piger som muligt i stand til at vælge en karriere og uddannelse inden for teknologi, IT eller digitale medier såfremt pigerne selv ønsker det.
Det er dog langt fra hovedmålet.

For det første er DigiPippis målgruppe betydelig yngre end de fleste andre eksisterende tiltag.
Vi har fokus på piger i alderen 7 til 13 år, dvs. hele indskolingen og mellemtrinnet.
Vores fokus er ikke, at skabe dygtige medarbejdere men, at skabe kvalificerede piger, som senere kan udvikle sig til kvalificerede kvinder.

I pædagogik arbejder man med 360-grader synet på det enkelte menneske, og det gør DigiPippi også.
Vi ser på pigerne der, hvor de er, som de er og agerer på hvem de er.

Vi ved godt, at man som pige i teenageårene har fokus på utroligt mange – og meget dominerende ting; kærester, venskaber og skole, krydret med et utal af hormoner og udefrakommende stimuli.

Derfor sætter vi ind, mens pigerne stadig er i ’opstarts fasen’, for det er her, at reelle interesser ofte startes.

Målet er, at gøre pigerne vidende om, de muligheder der eksisterer.
Ikke, at gøre dem til eksperter medmindre de selv ønsker at være det.

Alt for mange piger og kvinder overlader teknologi til drenge og mænd, da de ofte ses som de naturlige autoriteter på området i vores samfund.
Det kan vi i høj grad takke årtiers markedsføring for, som siden 1980’erne har målrettet teknologi og IT til drenge og mænd.
Og når pigerne endelig er målgruppen, bliver det alt for ofte lyserødt, fyldt med glimmer og sjældent særligt udviklende.

DigiPippi vil hæve standarden for piger og kvinders digitale og tekniske formåen ved, at henvende sig til dem på DERES banehalvdel med fokus på DERES ind læringspræmisser.

  • Hvis blot en enkelt pige selv kan betjene sin telefon, computer eller andre devices hjemmevant, og måske endda have overskud og selvtillid nok til at agere hjælper og underviser for andre, så er DigiPippis mission lykkedes.
  • Hvis blot en pige får boostet sin interesse for teknologi, og kaster sig over kodning, robotter eller anden teknisk tilgang, så er DigiPippis mission lykkedes.
  • Hvis blot en pige hæver sig over frygten for at fejle, være anderledes og giver sin interesse for teknik, IT eller det digitale fuld gas, så er DigiPippis mission lykkedes.
  • Hvis blot en pige bliver en kvinde, som hviler i sit eget værd som digital og teknisk samfundsborger, så er DigiPippis mission lykkedes.
  • Vi beder ikke om meget, men forandringen er langsomt omend undervejs.

DigiPippi bruger kvindelige rollemodeller som vejledere og hjælpere.
Kvinder, der selv har oplevet vejen frem til i dag, selvom de er vokset op i en anden tidsalder.
Kvinder, der selv engang var hende som fandt ud af at teknik, IT eller det digitale faktisk var spændende.
Kvinder, som på den ene eller anden måde en dag befandt sig på en teknologisk arbejdsplads eller med en teknisk interesse.
Kvinder, som bare er kvinder – uanset om de er dygtige brugere eller supernørder.

Derfor er DigiPippi anderledes, og derfor tror vi, at vi kan skabe en forandring. En pige af gangen.