Marie Louise Juul Søndergaard

Fortæl lidt om dig selv som person


Jeg er en 24 årig designer, hacker, nørd og ung forsker. Jeg bor i Aarhus med min kæreste og bruger min tid på at læse om teknologi, hacke elektronik, se kunst og passe min yoga og planter. Jeg elsker at gå i gamle elektronikbutikker, finde digitale gadgets eller legetøj, åbne det og lave noget nyt ud af det. På den måde er teknologi nok blevet noget, jeg bruger til at udtrykke mig.

Hvad er din professionelle og/ eller interessemæssige baggrund inden for IT, teknik og det digitale?


Jeg har en bachelor i Digital Design og er nu Ph.D. studerende på Aarhus Universitet. Min Ph.D. handler om kroppen og teknologi og har en kritisk og eksperimenterende tilgang til design af digital teknologi. Jeg har været på kunstuniversitet i Berlin og set hvordan man kan lave alverdens underlige og seje ting ud af elektronik og kode. Det har inspireret mig til at prøve nye ting af indenfor IT, rykke grænser og forsøge at snakke om nogen af de tabuer, der gemmer sig i IT-verdenen. Derfor arbejder jeg nu med intim teknologi og har bl.a. designet en internet-opkoblet menstruationskop.

Hvorfor er du rollemodel for DigiPippi?


Fordi det er vigtigt at vise at piger også kan kode, hacke og bygge dimser. Jeg har selv igennem min opvækst og uddannelse indenfor IT mødt mange fordomme og begrænsninger fordi jeg var en pige. Kvindelige rollemodeller har her været en stor inspiration til at se udover kulturelle forventninger til hvad jeg kunne og ikke kunne. Igennem de seneste år har jeg afholdt workshops for piger (og drenge) i robotter, fysisk computing og digitale materialer, og her har det været afgørende for deltagerne at have en kvinde på holdet. Der skabes bare noget andet, når der ikke lægges op til at det er drengene, der bygger og programmerer robotten, mens pigerne dekorerer den.

Hvad håber du din rolle vil bibringe piger inden for IT, teknik og det digitale?


Jeg håber, jeg kan være med til at vise, at IT er meget mere end at lære at programmere. Det er at lære at eksperimentere og tænke ud at boksen og udover skærmen. For mig er det digitale også noget fysisk og æstetisk, og computeren ligger for mig derfor meget tættere på kunst end matematik. Det kan være i form af garn, planter, menstruationskop, alt.. Når vi tænker IT udover skærmen, bliver det tydeligt at IT også er noget kropsligt, socialt eller kulturelt. Det vi designer er altså en situation snarere end en ting. Jeg håber at flere piger i fremtiden tør udtrykke sig gennem IT og bruge deres fantasi og skøre tanker til at skabe noget uventet. Herved, tror jeg, vi kan nedbryde nogle af de ret så begrænsende kulturelle koder og tabuer, der ligger i design.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *