Marie Louise Juul Søndergaard

Tell a little about yourself as a person


I am a 24 year old designer, hacker, geek and young researcher. I live in Aarhus with my girlfriend and spend my time reading about technology, hacking electronics, see art and fit my yoga and plants. I love to go in old electronics stores, find digital gadgets or toys, open it and make something new out of it. In this way, technology probably been something I use to express myself.

What is your professional and / or advocacy background in IT, technology and the digital?


I have a bachelor's degree in Digital Design and is now Ph.D. students at Aarhus University. My Ph.D. all about the body and technology and has a critical and experimental approach to the design of digital technology. I have been to art college in Berlin and seen how to make all sorts of weird and cool stuff out of electronics and code. It inspired me to try new things in IT, pushing boundaries and try to talk about some of the taboos that are hiding in the world of IT. Therefore, I am working now with intimate technology and has among other things designed an Internet-connected menstrual cup.

Why are you a role model for DigiPippi?


Fordi det er vigtigt at vise at piger også kan kode, hacke og bygge dimser. Jeg har selv igennem min opvækst og uddannelse indenfor IT mødt mange fordomme og begrænsninger fordi jeg var en pige. Kvindelige rollemodeller har her været en stor inspiration til at se udover kulturelle forventninger til hvad jeg kunne og ikke kunne. Igennem de seneste år har jeg afholdt workshops for piger (og drenge) i robotter, fysisk computing og digitale materialer, og her har det været afgørende for deltagerne at have en kvinde på holdet. Der skabes bare noget andet, når der ikke lægges op til at det er drengene, der bygger og programmerer robotten, mens pigerne dekorerer den.

What do you hope your role will bring girls in IT, engineering and the digital?


Jeg håber, jeg kan være med til at vise, at IT er meget mere end at lære at programmere. Det er at lære at eksperimentere og tænke ud at boksen og udover skærmen. For mig er det digitale også noget fysisk og æstetisk, og computeren ligger for mig derfor meget tættere på kunst end matematik. Det kan være i form af garn, planter, menstruationskop, alt.. Når vi tænker IT udover skærmen, bliver det tydeligt at IT også er noget kropsligt, socialt eller kulturelt. Det vi designer er altså en situation snarere end en ting. Jeg håber at flere piger i fremtiden tør udtrykke sig gennem IT og bruge deres fantasi og skøre tanker til at skabe noget uventet. Herved, tror jeg, vi kan nedbryde nogle af de ret så begrænsende kulturelle koder og tabuer, der ligger i design.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *